Szybka i skuteczna nauka dla wielu osób wydaje się być ideałem niemożliwym do osiągnięcia. Czy takie podejście jest słuszne? Okazuje się, że niekoniecznie.
Superuczenie to umiejętność, którą można sobie wypracować. Oczywiście dojście do perfekcji w zapamiętywaniu i rozumieniu dużej ilości danych wymaga olbrzymiego wysiłku, ale poprawienie edukacyjnych możliwości nie jest już wcale takie trudne. Jak jednak wiadomo bez pracy nie ma kołaczy, więc sama chęć udoskonalenia zdolności zapamiętywania nowych danych i rozumienia zadanych problemów nie wystarcza.
Oczekiwane rezultaty przyniosą tylko odpowiednie ćwiczenia. O ile każdy mniej więcej wie jak można ćwiczyć i trenować różne części ciała, na przykład brzuch, nogi czy ramiona, to hasło „ćwiczenie mózgu” może nastręczyć pewnych problemów. Całkiem niesłusznie – aby poprawić wydajność tego delikatnego organu, co niewątpliwie pomoże nam w nauce, należy go po prostu zmuszać do bardziej intensywnego działania. świetnie się do tego nadają różnego rodzaju gry logiczne, krzyżówki czy niezwykle ostatnio popularne sudoku. Nie jest więc to trening specjalnie wymagający, chyba że ktoś ma prawdziwą alergię na każdy rodzaj aktywności wymagający większego wysilenia jego szarych komórek. Jeszcze przyjemniejszym treningiem może okazać się… czytanie książek. Nie daje ono wprawdzie tak wymiernych efektów, jak regularne zmierzanie się ze skomplikowanymi logicznymi zagadkami, świetnie jednak ćwiczy wyobraźnie i łączenie ze sobą różnych faktów.
Gdy pragniemy bardziej profesjonalnie poprawić wydajność mózgu możemy udać się do specjalistów i poddać zabiegowi zwanemu biofeedbackiem. Głównym celem tej metody jest poprawienie pracy mózgu, otwarcie go na nowe możliwości poznawania i rozumienia, a także leczenie dysfunkcji mózgowych będących skutkiem wypadków, urazów czy zaburzeń jego rozwoju. Seans biofeedbacku może kojarzyć się z filmami science fiction, jest jednak całkowicie bezpieczny i co najważniejsze przynosi wymierne efekty, wśród których znajduje się między innymi szybsze i bardziej skuteczne przyswajanie wiedzy.